Μετά την ερώτηση της Ραχήλ Μακρή: ..φύλλο και φτερό, οι συμβάσεις στον ΟΣΕ και παρέμβαση των εισαγγελικών αρχών..


Την επέμβαση του οικονομικού  εισαγγελέα προκάλεσε η ερώτηαση της βουλετού Ραχήλ Μακρή της 25ης Ιουνίου 2013 με θέμα :«Εθνικό σπορ των Γερμανών ο παράνομος χρηματισμός με κέντρο την Ελλάδα»...
Η ερώτηση υποβλήθηκε ύστερα από δημοσίευμα Γερμανικών μέσων.  Συγκεκριμένα τα δημοσίευμα έκανε λόγο σε δικαστική έρευνα που διενεργήθηκε σε βάρος της εταιρείας των Γερμανικών σιδηροδρόμων για διαφθορά, η οποία κατέληξε στην επιβολή προστίμων για χρηματισμό. Για την Ελλάδα αναφέρεται πως η θυγατρική των Γερμανικών Σιδηροδρόμων DB International (DBI), η οποία είχε αναλάβει κατασκευαστικά ή συμβουλευτικά έργα, έχει εμπλακεί στο έργο του προαστιακού που συνδέει το αεροδρόμιο με τον Πειραιά και την Κόρινθο.  



Η κα Μακρή στην ερώτησή της ζητούσε από τους εμπλεκόμενους υπουργούς Δικαιοσύνης, Διαφάνειας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών

  1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να έρθουν στο φώς όλα τα στοιχεία που προκύπτουν από τις αποκαλύψεις της Εισαγγελίας της Φρανκφούρτης;
  2. Η Κυβέρνηση είχε υπόψην της την παραπάνω έρευνα και αν ναι έχει συνεργαστεί και με ποιον τρόπο με τις Γερμανικές αρχές;
  3. Αληθεύουν τα δημοσιεύματα που παρουσιάζουν την εταιρεία Lahmeyer σαν μόνιμο σύμβουλο στο μεγαλύτερο μέρος των δημοσίων έργων της Χώρας;
Επίσης ζητήθηκε εκ μέρους της βουλευτού και η κατάθεση των σχετικών εγγράφων:
  1. Όλα σχετικά έγγραφα που έχει στα χέρια της Ελληνική Κυβέρνηση τα οποία αφορούν την ενδεχόμενη συνεργασία της με τις Γερμανικές αρχές για το θέμα των Γερμανικών σιδηροδρόμων.
  2. Αναλυτική κατάσταση που θα παρουσιάζει όλες τις συμβάσεις που συμμετείχαν οι εταιρείες Lahmeyer, Li-Hellas και DB International είτε μόνες τους είτε μέσω συμμετοχής σε κοινοπραξία. Στην κατάσταση να απεικονίζεται και το αντίτιμο της σύμβασης και να συμπεριλήφθουν και οι διαγωνισμοί που συμμετείχαν χωρίς να επιλεγούν ως ανάδοχοι.
ΕΡΩΤΗΣΗ - ΑΚΕ

Προς τους Υπουργούς: Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων


Οικονομικών



ΘΕΜΑ: «Εθνικό σπορ των Γερμανών ο παράνομος χρηματισμός με κέντρο την Ελλάδα»



Σε πρώτο θέμα στα Γερμανικά μέσα ενημέρωσης έχει αναδειχθεί το αναφερόμενο ως σκάνδαλο που αφορά χρηματισμό από τους Γερμανικούς σιδηροδρόμους για έργα στην Ελλάδα την Αλγερία, τη Λιβύη, τη Ρουάντα και την Ταϋλάνδη. Το θέμα ήρθε στην επιφάνεια μετά από δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Sueddeutsche Zeitung στο οποίο επικαλείται αποκαλύψεις του Εισαγγελέα της Φρανκφούρτης. Το άρθρο αναφέρει χαρακτηριστικά πως μόνο στην Ελλάδα η γερμανική εταιρεία είχε προωθήσει 315.000 ευρώ, για το έργο του Προαστιακού και συνεχίζει αναφέροντας πως πλέον η εταιρεία αποφάσισε να αποσυρθεί από «χώρες με υψηλό ρίσκο διαφθοράς» όπως η Ελλάδα, η Λιβύη, η Ρουάντα και η Ταϋλάνδη.

Συγκεκριμένα η εφημερίδα κάνει λόγο σε δικαστική έρευνα που διενεργήθηκε σε βάρος της εταιρείας των Γερμανικών σιδηροδρόμων για διαφθορά, η οποία κατέληξε στην επιβολή προστίμων για χρηματισμό. Για την Ελλάδα αναφέρεται πως η θυγατρική των Γερμανικών Σιδηροδρόμων DB International (DBI), η οποία είχε αναλάβει κατασκευαστικά ή συμβουλευτικά έργα, έχει εμπλακεί στο έργο του προαστιακού που συνδέει το αεροδρόμιο με τον Πειραιά και την Κόρινθο. 

Στο ίδιο δημοσίευμα ο υπεύθυνος για τις αποζημιώσεις και τα νομικά ζητήματα των Γερμανικών Σιδηροδρόμων Gerd Becht Board παραδεχόμενος ουσιαστικά την στρεβλή λειτουργία της εταιρεία δηλώνει «Η εταιρεία αποσύρεται από αρκετές χώρες όπου υπάρχει υψηλό ρίσκο διαφθοράς, γίνονται μεγάλες περικοπές και εν γένει χρειάζεται μια νέα αρχή». Περαιτέρω ο κ. Gerd Becht Board αναφέρει πως «τα γραφεία εκτός Γερμανίας θα έχουν τη δυνατότητα να διαθέτουν μόνο έως 500 ευρώ σε ρευστό και απαγορεύεται να γίνονται πληρωμές άνω των 100 ευρώ σε ρευστό» θέτοντας όρια ουσιαστικά για αποφυγή κρουσμάτων διαφθοράς.

Συμφώνα με την Sueddeutsche Zeitung πάντα η εισαγγελία της Φρανκφούρτης συνεχίζοντας την ερευνά της εξετάζει 37 άτομα, όλοι πρώην υπάλληλοι της DB International (DBI). Ταυτόχρονα η εταιρεία έχει υποβάλλει μηνύσεις σε δέκα πρώην υπαλλήλους της, τους οποίους κατηγορεί ότι της προκάλεσαν ζημιές. Παράλληλα Ερευνάται ο ρόλος της εταιρείας μηχανικών Lahmeyer. Η Lahmeyer έχει συνεργαστεί με τους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους και συνεργάτης της φέρεται αναμεμιγμένος σε υποθέσεις διαφθοράς στην Ελλάδα. Στην εταιρεία έχει ήδη επιβληθεί πρόστιμο 600.000 ευρώ.

Σε συνέχεια των αποκαλύψεων της Γερμανικής εφημερίδας στον ελληνικό τύπο έντυπο και ηλεκτρονικό δημοσιεύτηκαν άρθρα που παρουσιάζουν τις δραστηριότητες της μελετητικής εταιρείας Lahmeyer η οποία, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης, αποτελούσε και τον εκπρόσωπο της Deutsche Bahn International (DBI), δηλαδή της ομώνυμης θυγατρικής εταιρίας των Γερμανικών Σιδηροδρόμων στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα η Lahmeyer φέρεται να συμμετείχε το 2005 στην κοινοπραξία που εκπόνησε τα τεύχη δημοπράτησης της ΕΡΓΟΣΕ για την προμήθεια του «αμαρτωλού» συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R, με ανάδοχο τη Siemens, μίας υπόθεσης που βρίσκεται στα χέρια της ποινικής Δικαιοσύνης. Το 2002 είχε αναδειχθεί Τεχνικός Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, προκειμένου να υποβοηθήσει την υλοποίηση των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων της εποχής. Επρόκειτο για μία σύμβαση, ύψους άνω των 4 εκατ. ευρώ. Την περίοδο 2001-2003 είχε αναλάβει τουλάχιστον έξι συμβάσεις συνολικού ύψους 1,5 εκατ. που δόθηκαν από την ΕΡΓΟΣΕ με απευθείας ανάθεση στους Γερμανούς. Το 2009 υπήρξαν άλλες δύο συμβάσεις, συνολικού ύψους 200.000 ευρώ για την κατάρτιση του επιχειρηματικού σχεδίου του Θριασίου Πεδίου. Η Lahmeyer έχει διατελέσει σύμβουλος του ΟΣΕ στις μελέτες για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα. Τελευταία εντολή του ΟΣΕ για πληρωμή προς την κοινοπραξία δόθηκε στις 4 Αυγούστου 2011

Το 2002 συμμετείχε στους διαγωνισμούς της Αττικό Μετρό για την επιλογή του τεχνικού συμβούλου για την επέκταση των γραμμών 2 και 3 του Μετρό και την χάραξη της γραμμής 4, σε κοινοπραξία μαζί με τα γραφεία DE Consult - THALES Engineering & Consulting - ΔPOMOΣ AEM. Πηγές της Αττικό Μετρό δεν ήταν σε θέση να διευκρινίσουν την εμπλοκή της Lahmeyer στις υποθέσεις της δημόσιας εταιρίας, ωστόσο, σύμφωνα με τα γερμανικά δημοσιεύματα αυτή υπήρξε και, μάλιστα, δόθηκαν μίζες μέσα από υπεράκτια εταιρία. Επίσης, η Lahmeyer συμμετείχε στο γερμανικό γκρουπ της κοινοπραξίας «Ολυμπιακό Μετρό», που κατασκεύασε με «το κλειδί στο χέρι» το Μετρό της Αθήνας.

Την δεκαετία του 1990 είχε αναλάβει την εκτίμηση του κόστους της μονάδας της ΔΕΗ στη Φλώρινα, η οποία τότε είχε κριθεί ως ανεδαφική και είχε δημιουργήσει έντονες αντιδράσεις στην κυβέρνηση του κ. Κώστα Σημίτη. Νωρίτερα, επί της κυβέρνηση του κ. Κωνσταντίνου Μητσοτάκη η εταιρία είχε πάλι αναλάβει σύμβουλος για την μονάδα της ΔΕΗ στο Λαύριο. Το 1996 είχε αναλάβει για λογαριασμό του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ project manager του νότιου άξονα του ΠΑΘΕ μαζί με τις OMEC και Sogelerg. Το ίδιο σχήμα διατέλεσε construction manager κατά την αρχική φάση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού, στο τμήμα Ηγουμενίτσα – Παναγιά, έναντι αμοιβής 1,65 δισ. Δρχ.

Τέλος θα πρέπει να επισημανθεί πως τα δημοσιεύματα αναφέρουν πως οι Γερμανοί είχαν τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για «δουλείες» στην Ελλάδα που προέβησαν στην δημιουργία θυγατρικής εταιρία της Lahmeyer στην χώρα μας με την επωνυμία Li-Hellas.


Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να έρθουν στο φώς όλα τα στοιχεία που προκύπτουν από τις αποκαλύψεις της Εισαγγελίας της Φρανκφούρτης;
  2. Η Κυβέρνηση είχε υπόψην της την παραπάνω έρευνα και αν ναι έχει συνεργαστεί και με ποιον τρόπο με τις Γερμανικές αρχές;
  3. Αληθεύουν τα δημοσιεύματα που παρουσιάζουν την εταιρεία Lahmeyer σαν μόνιμο σύμβουλο στο μεγαλύτερο μέρος των δημοσίων έργων της Χώρας;

Επίσης ζητείται και η κατάθεση των σχετικών εγγράφων:
  1. Όλα σχετικά έγγραφα που έχει στα χέρια της Ελληνική Κυβέρνηση τα οποία αφορούν την ενδεχόμενη συνεργασία της με τις Γερμανικές αρχές για το θέμα των Γερμανικών σιδηροδρόμων.
  2. Αναλυτική κατάσταση που θα παρουσιάζει όλες τις συμβάσεις που συμμετείχαν οι εταιρείες Lahmeyer, Li-Hellas και DB International είτε μόνες τους είτε μέσω συμμετοχής σε κοινοπραξία. Στην κατάσταση να απεικονίζεται και το αντίτιμο της σύμβασης και να συμπεριλήφθουν και οι διαγωνισμοί που συμμετείχαν χωρίς να επιλεγούν ως ανάδοχοι.

Αθήνα, 25 /6/2013

Η ερωτώσα Βουλευτής, 

Tονίζεται ότι μόνο το υπουργείο δικαισύνης απήντησε επί της ουσίας ...

Σχόλια