Τοκογλυφία και εκβιασμοί σε ενεχυροδανειστήρια αυτοκινήτων

Τοκογλυφία και εκβιασμοί σε ενεχυροδανειστήρια αυτοκινήτων
Τοκογλυφικές πρακτικές σε ενεχυροδανειστήρια αυτοκινήτων εντόπισε η αρχή του Συνηγόρου του Καταναλωτή και μετά από έρευνα έστειλε το φάκελο στην Εισαγγελία, το ΣΔΟΕ και στην Αρχή για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος.
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου του υφυπουργού Ανάπτυξης Θανάση Σκορδά και του Συνηγόρου του Καταναλωτή Ευάγγελου Ζερβέα δόθηκαν αποκαλυπτικές λεπτομέρειες του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν αυτές οι επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με τον κ. Ζερβέα το επιτόκιο μπορεί να φτάσει και 150%, ενώ ο ιδιοκτήτης που δίνει ως ενέχυρο το όχημά του πέφτει θύμα εκβιασμού και χρεώσεων, τις οποίες δεν γνωρίζει εκ των προτέρων.


Τα στάδια δράσης των ενεχυροδανειστηρίων αυτοκινήτων, σύμφωνα με τις περιγραφές, λειτουργούν ως εξής:

1. Οι εταιρίες διαφημίζουν τη χορήγηση δανείων αντί μηνιαίου επιτοκίου 0,75% με μοναδική εγγύηση το αυτοκίνητο του ενδιαφερόμενου.

2. Ο ενδιαφερόμενος έρχεται σε επαφή με τον ενεχυροδανειστή και προσκομίζει το αυτοκίνητό του.

3. Ο ενεχυροδανειστής εκτιμά την εμπορική αξία του οχήματος. Πάγια τακτική είναι να δίνει δάνειο ίσο με τη μισή αξία του αυτοκινήτου. Έστω λοιπόν ότι το αυτοκίνητο έχει αξία 5.000 ευρώ, το δάνειο που δίνει στον κύριο του οχήματος είναι 2.500 ευρώ. Εκεί ο ιδιοκτήτης μαθαίνει ότι θα πρέπει να αποπληρώσει τα χρήματα που του δόθηκαν ως δάνειο, τον τόκο των χρημάτων, το κόστος για μικτή ασφάλιση, την 24ωρη στάθμευση και φύλαξη του οχήματος. Τα ασφάλιστρα και φύλακτρα ανέρχονται μηνιαίως από 15 ευρώ ανά 1.000 ευρώ δανείου, ενώ η στάθμευση κυμαίνεται από 190 έως 210 ευρώ ανά μήνα. Επιπλέον ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου χρεώνεται και με "έξοδα φακέλου" 150 ευρώ, εφάπαξ.

4. Συνάπτεται η σχετική συμφωνία σύστασης ενεχύρου με αρχική διάρκεια από έναν μήνα έως τρεις μήνες. Έτσι μετά την παρέλευση του διαστήματος ο ενεχυριαστής πληρώνει το συνολικό ποσό για να πάρει πίσω το όχημά του.

5. Αν ο ενεχυριαστής δεν μπορεί να αποπληρώσει το ποσό που δανείστηκε ανανεώνεται η σύμβαση, μαζί με όλα τα προαναφερόμενα έξοδα, για μικρό χρονικό διάστημα (συνήθως ένα τρίμηνο). Αν και πάλι δεν μπορεί να αποπληρώσει το ενεχυροδανειστήριο αποκτά δικαίωμα εκποίησης του αυτοκινήτου. Συνήθως ο ιδιοκτήτης του οχήματος όταν αντιλαμβάνεται το ποσό που πρέπει να επιστρέψει συναινεί στην εκποίηση και το ενεχυροδανειστήριο κερδίζει περισσότερα από το ποσό που δάνεισε.

Για παράδειγμα για όχημα αξίας 5.000 ευρώ, ο ιδιοκτήτης δανείζεται 2.500 ευρώ. Πληρώνει τον πρώτο μήνα τόκο 19 ευρώ, ασφάλιστρα οχήματος 38 ευρώ, φύλαξη 38 ευρώ, πάρκινγκ 200 ευρώ κι έξοδα φακέλου 150 ευρώ. Το τελικό ποσό που πρέπει να επιστρέψει ο ιδιοκτήτης οχήματος ανέρχεται τον πρώτο μήνα είναι 2.944 ευρώ με συνολική επιβάρυνση 17,75%. Τον τρίτο μήνα το ποσό που πρέπει να επιστρέψει ανεβαίνει στα 3.531 ευρώ με συνολική επιβάρυνση 41,25% και αν το αφήσει το όχημα για 12 μήνες αυτό εκτοξεύεται στα 6.175 ευρώ με επιβάρυνση 147%.

Ο κ. Ζερβέας έκανε γνωστό πως τα ενεχυροδανειστήρια οχήματος αλλά και χρυσού, μετά την απελευθέρωση των επαγγελμάτων, ανοίγουν απλά με μία αίτηση στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής, με την προσκόμιση λευκού ποινικού μητρώου ή υπεύθυνη δήλωση για αυτό.

Ο κ. Σκορδάς συνέστησε στους καταναλωτές αφενός να αποφεύγουν αυτές τις επιχειρήσεις κι αφετέρου πως μπορούν να προσφεύγουν στον κρατικό ενεχυροδανεισμό. Συγκεκριμένα το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο δέχεται αντικείμενα αξίας 5.000 ευρώ ως ενέχυρα και δίνει δάνεια με επιτόκιο περίπου στο 10%.

Ο υφυπουργός έκανε επίσης γνωστό ότι θα συζητήσει με το αρμόδιο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το ενδεχόμενο να γίνουν πιο αυστηρές οι προϋποθέσεις αδειοδότησης.


Σημειώνεται οτι στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη λειτουργούν επτά ενεχυροδανειστήρια αυτοκινήτων και σκαφών αναψυχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ 

Σχόλια